Stelende bavianen en buffelende leeuwen - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Stelende bavianen en buffelende leeuwen - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Stelende bavianen en buffelende leeuwen

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Komatipoort

22 februari

Over Kruger, met een paar dagen vertraging wegens geen wifi wat overigens heel chill was.

Omdat het best handig is voorlopig in een modus te zitten van vroeg opstaan - het leven start tenslotte bij zonsopgang - zitten we om half acht aan het ontbijt. Vandaag gaan we naar het Krugerpark en daar worden de beestjes vroeg wakker. We pakken gate Orpan. Na 10 minuten stuiten we, verdomd als het niet waar is, op een luipaard dat ligt te maffen in de berm. We zijn niet de enige auto die zijn raampjes omlaag draait en kiekjes schiet. Yes, de big five is compleet!

Het park maakt best indruk. Savannelandschap met bosjes en struiken. Verschroeid gras. Het is kurkdoog. Hier heeft het in maanden niet geregend. Ons was een route aangeraden langs riviertjes met extra kans wild te spotten, maar die staan allemaal droog. De vegetatie heeft er ook zwaar onder te lijden. Er is veel bladverlies, met als voordeel voor ons dat wij goed kunnen doorkijken. We scoren vandaag behalve luipaard: zebra, giraf, impala, waterbok, nyala, buffel, olifant, leeuw, baviaan, hyena, wrattenzwijn, steenbok, tal van exotische vogels.

Op de weg is het extreem rustig. Hier en daar staan een of twee auto's aan de kant die markeren dat hier iets te zien is. Soms krijgen we een tip van een tegenligger: 'lions up the road on both sides'. Die overigens tegen de tijd dat wij daar zijn alweer verder getrokken zijn. Zelf wild life spotten is heel avontuurlijk maar ook vermoeiend voor de ogen. Het valt op hoe elk dier uitmuntende schutkleuren heeft.

We zien van dichtbij hoe een olifant een boompje omduwt omdat hij zin heeft in verse stam vol smakelijke sappen.

Bij een picknickplaats smeren we een broodje. Vogels met bijzondere snavels en bonte kleuren pikken broodkruimels bij onze voeten. Plotseling vliegen ze verschrikt op. Eerder dan wij hebben zij een groep bavianen in de gaten die een flitsaanval doen op onze zak met proviand. En met succes: voor ik kan ingrijpen hebben ze een heel brood te pakken, krijsend maken ze zich uit de voeten. Het blijkt dat deze apen een groot probleem zijn in Kruger: ze worden steeds brutaler. Ze deinzen er ook niet voor terug via een open raam een auto in de springen en zelfs complete tassen te stelen. Rangers schieten zulke apen af omdat niet meer 'normaal' voor zichzelf kunnen zorgen en veel hinder veroorzaken.

Dicht bij Lower Sabie Restcamp, waar we de nacht zullen doorbrengen, stuiten we op een kudde buffels die vredig staan te grazen in de berm van de weg. Verderop echter, blijkt er net een te grazen te zijn genomen door een horde leeuwen. Tussen de struiken zien we hoe zich de maaltijd voltrekt. Aan het achterlijf doet zich een mannetje tegoed. Die heeft blijkbaar de eerste keus. Een paar leeuwinnen eet van de kop met die indrukwekkende horens dat met bruut geweld is losgescheurd van het lijf. We voelen ons best nietig temidden van al deze dieren die een bloedserieus bestaan leiden.

Er is een buitje gevallen. De weg glimt. We moeten slalommen om overstekende schilpadden.

Na een lange dag steken we de Sabierivier over. De eerste rivier met water. Op de oever scharrelt een nijlpaard tussen rotsen een groene maaltijd bij elkaar en op een zandbank ligt een krokodil van 3 meter te zonnen.

Onze tent/huisje/lodge/ofzoiets (safari tent) heeft een braai waarop Jelle boerwors, lam en kip roostert. Als de duisternis volledig is gevallen horen we bijzondere geluiden die heel anders klinken dan van de krekels in Zuid-Frankrijk. We horen een leeuw brullen, of is dat het gesmak van een nijlpaard in de Sabierivier? Kikkers misschien, die de komst van regen vieren? Je denkt dat je na een paar dagen iets snapt van het echte leven, maar dat valt nog best tegen.

Morgen naar Koninkrijk Swaziland.

Jaap

• 24 Februari 2016 - 14:57

Albert Zandvoort:

Wij volgen jullie reis met grote belangstelling. Nog veel plezier en een goede en veilige reis.
    Agnes en Albert

• 24 Februari 2016 - 15:29

Math:

Mooi sfeerverslag steeds weer.Tot nu toe veel herkenbare route-momenten gelezen met dito foto''s.
    Jullie hebben ondertussen in korte tijd wel erg veel natuur en vooral veel beesten gespot !
    Swaziland is ook bijzonder: nog meer Afrika. Onderweg soms zo maar dansers die hun kunsten vertonen.
    In de omgeving van de hoofdstad is wat extra aandacht voor onder andere de navigatie niet overbodig.
    Benieuwd waar jullie dan overnachten. Wij zaten bij de wapens van de houthakker.
    Grensovergang wordt ook leuk. Een foto moment misschien?
    Een mooie voortzetting gewenst !
    Math.

• 24 Februari 2016 - 19:27

Franzi Vossen:

Dag Jaap, als ik jullie reisverslagen goed lees, leven jullie momenteel in een groot "wildpark"! Interessant, is er nooit een angstig gevoel? Die beesten zijn toch op zoek naar een prooi? Of zie ik het verkeerd? Zorg goed voor elkaar...
    Groetjes franzi.
    PS de bongerd 20 is nog in goede staat.

• 24 Februari 2016 - 21:25

Simone Broxterman:

Wat een indrukwekkend verslag zeg, en wat is de natuur toch hard.

• 25 Februari 2016 - 11:09

Rob:

De big five compleet, dat is mazzel hoor. Panters worden maar zelden gezien overdag.
    Nog veel zulke mazzel gewenst bij de voortzetting van jullie avontuur!