Franse heuvels, haastige broodjes en 'n paradijsje - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Franse heuvels, haastige broodjes en 'n paradijsje - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Franse heuvels, haastige broodjes en 'n paradijsje

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Hazyview

18 en 19 februari

Inmiddels zijn we los! Vanmorgen hebben we onze huurauto in ontvangst genomen, en op dit moment zijn we halverwege de eerste etappe van Johannesburg naar Hazyview. Een slordige 400 km. Santana klinkt uit de speakers, het is 25 graden en zonnig buiten, en we hebben de eerste indrukken van veelzijdig Zuid-Afrika in ons mogen opnemen.

Het eerste opvallende is natuurlijk dat men links rijdt. Even wennen is dat. Enigszins behoedzaam rijd ik Johannesburg uit, daarna gaat het vrij eenvoudig. Over de auto niets te klagen overigens: een zeer ruime Honda CRV, van alle moderne gadgets voorzien. Bij een tankstation stoppen we voor een korte pauze en bestuurderswissel. Prompt stappen m'n pa en ik verkeerd om in: oh ja, het stuur zit ook aan de andere kant.

Ook opmerkelijk is het dat er hier verrassend veel volk langs de snelweg loopt. Niet alleen lifters, maar ook mensen die te voet op weg lijken, zelfs een enkel vrouwtje met jerrycan balancerend op haar hoofd. Het landschap wordt gaandeweg wat ruiger, overgaand van brave, glooiende heuvels à la de Franse Champagnestreek tot wat meer Schotsogend relief.

Onze vlucht is tamelijk ontspannen verlopen. Op Schiphol is tegenwoordig alles geautomatiseerd, van de bagage drop-off, tot de fouillering bij de douane tot de paspoortcontrole. Kan aan ons liggen, maar erg soepel werkt dat allemaal niet. Veel haperende apparatuur, de koffers worden niet meteen geslikt, met tot gevolg lange rijen bij elk checkpunt. Al met al raken we zoveel tijd kwijt dat het ontbijt tot een haastig broodje beperkt blijft. Eenmaal aan boord bij KLM worden we daarentegen uitstekend gefêteerd, en de 11 uren tot Johannesburg vliegen voorbij.

De eerste indruk van de Zuid-Afrikanen is dat het bijzonder vriendelijke mensen zijn. Open, makkelijk benaderbaar. Dat een strakke organisatie niet echt onderdeel van de plaatselijke cultuur is hebben we ook al mogen ervaren. Maar, dat mag de pret niet drukken, we passen ons gauw aan.

Zojuist zijn we aangemeerd bij de Idle&Wild B&B bij Hazyview. Een paradijselijk oord met groene palmbomen, zeer charmante ronde slaaphutten en een verkwikkend zwembad. Zometeen naar de Pioneer's Grill voor een fijne struisvogelbiefstuk of Krokodillensteak. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het vakantiegevoel is aardig tot leven gekomen intussen!

Jelle

• 19 Februari 2016 - 17:39

Desirée:

Hoi 4 J's,

Of moet ik zeggen 3 J's, want als ik zo naar jullie profielfoto kijk is er één J uitgevallen hahaha
    Maar ik heb al een foto gezien van Jaap op het terras, dus ook heb bewijs dat hij is "gespot" in Afrika.

Veel plezier met z'n allen en succes bij dit avontuur!

• 19 Februari 2016 - 18:17

Franzi Vossen:

Dag Jelle, leuk om jouw verslag te lezen, een interessante en avontuurlijke reis gaan jullie tegemoet. Fijn dat ik op afstand een beetje van de sfeer van Zuid-Afrika kan proeven.
    Groetjes vanuit een koud Munstergeleen.

• 19 Februari 2016 - 19:15

Simone Broxterman:

Een goede eerst indruk dus.
    Je schrijft leuk Jelle, alhoewel; dat doen jullie allemaal.
    Via google maps volg ik jullie, en verheug ik mij op mooie reisverhalen.
    Veel plezier en geniet ervan.

• 21 Februari 2016 - 12:25

Marita Dullens:

Deze route gaan wj in augustus volgen. Helaas was idle & ..volgeboekt dus wij krijgen een andere lodge. Heel leuk om via jullie alvast de sfeer te proeven...
    Heel veel plezier