Relaxen in de oase - Reisverslag uit Ica, Peru van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Relaxen in de oase - Reisverslag uit Ica, Peru van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Relaxen in de oase

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Familie

25 Juli 2009 | Peru, Ica

Vandaag kunnen we zowaar uitslapen! Desondanks zijn we allemaal alweer vroeg wakker. Jelle tikt nog voor het ontbijt het verslag van gisteren, liggend in bed. Jasper lukt het om tot half 8 “uit te slapen”. Kort na half 9 zitten we aan het ontbijt, met uitzicht op het zwembad en de zandduinen rondom de oase. Na het ontbijt beklimmen Jelle en Jasper met succes de hoge zandduin pal achter het hotel. Jelle komt helemaal boven, Jasper stopt zo'n beetje halverwege. De aanwezige Nederlanders zijn vol bewondering. We besteden de rest van de ochtend aan breeduit internetten in het aan de overkant gelegen internetcafé. We huren 4 computers voor een uur. Jaap post het reisverslag op onze site, Jelle raadpleegt de Tour de France, Jasper checkt de weersomstandigheden in onze volgende bestemming Nasca, en ik lees mijn mail via de webmail.

Dan is het tijd om onze koffers te pakken en de bagage tijdelijk in opslag te geven bij de receptie. Daarna gaan we lunchen bij het meertje in het midden van de oase. We kiezen een prettig overdekt terrasje pal aan het water. De obers blijken vaak Nederlandse gasten te krijgen en vergasten ons op een keur aan Nederlandse woorden. Ach, ze zijn erg vriendelijk en maken het ons naar de zin. We blijven er meerdere uren, omdat het er erg aangenaam is: temperatuur rond de 28 graden met een lekker windje erbij. We kletsen wat met bekende Nederlanders die ook met Peru-online reizen.

Vermaak dient zich ook nog aan in de vorm van een in Peru wereldberoemde band die hun nieuwe videoclip in het palmenplantsoen pal naast ons terras komt opnemen. Hun muziek klinkt hard uit een aantal luidsprekers, terwijl de vijf middelbare zangers zich dapper al playbackend door hun danspasjes heenwerken. Hun tienkoppige band staat op de achtergrond mee te swingen terwijl ze net-alsof trommelen, gitaar spelen of trombone blazen. De tandpasta-glimlach wijkt niet van hun gezichten. We begrijpen nu beter hoe de rest van de wereld tegen onze Toppers heeft aangekeken tijdens het Eurovisie Songfestival.

Het eind van de middag brengen we door aan het zwembad van ons hotel, tot het tijd is om met een taxi naar het busstation in Ica te gaan. 's Ochtends ben ik de taxichauffeur tegen het lijf gelopen die ons naar de oase gebracht heeft en heb hem meteen gestrikt om ons deze middag om half 6 terug naar Ica te brengen. Hij verschijnt zelf niet, maar wel zijn neef, vader of oom, die 1 minuut over half 6 voorrijdt en keurig blijkt te weten dat we naar het busstation van Cruz del Sur in Ica willen.

De bus zou tussen kwart over 6 en half 7 moeten voorrijden, maar dat wordt kwart over 7. De kinderen vermaken zich met de andere jonge Nederlanders, Jaap en ik lezen een blaadje. Uiteindelijk komen we 10 uur 's avonds in Nasca aan. We kunnen te voet naar ons hotel, dat er erg aardig uitziet. We worden vergezeld door een Peruaan, die een vlucht over de Nascalijnen voor ons kan regelen voor een schappelijke prijs via een bonafide vliegmaatschappij. OK dan, morgen om 8 uur worden we opgehaald.

Dan nog wat wetenswaardigheden over Peru, Peruanen en onze reis. Wij vinden het erg leuk om alle reacties op ons reisblog te lezen en krijgen via dat blog ook nogal wat vragen.

Over ons reisverslag:
We schrijven zo'n beetje om de beurt en soms is het ruzie over wie nu weer mag. We tikken het verslag 's avonds of de volgende ochtend vroeg op ons meegenomen netbook, een klein model laptop (weegt ca. 1 kg). Vervolgens wordt het verslag opgeslagen op een USB-stick, inclusief de foto's die we willen plaatsen. Vrijwel alle hotels tot nu toe hebben internetfaciliteiten, of er is een internetcafé in de buurt. Met behulp van de USB-stick wordt het verslag op onze site geladen, inclusief bijbehorende foto's.

Over Peru:
We hebben al behoorlijk wat indrukwekkende natuur gezien, maar ook barre kaalheid en dorheid. Het hooggebergte moet nog komen; we stellen ons er veel van voor. De armoede valt niet mee. Het stedenschoon is ook niet overweldigend, tot nu toe. Dat wordt vast nog wel beter, gezien de verhalen over Arequipa en Cuzco.

Over de Peruanen:
Vrijwel alle Peruanen die we ontmoet hebben zijn erg vriendelijk en vrij toeschietelijk. Ze vinden het prachtig dat je hun land komt bezoeken en vinden het helemaal geweldig als je wat Spaans blijkt te spreken en te verstaan. Ze zijn behoorlijk trots op hun land en vinden het leuk om je van alles te laten zien.

Over het reizen:
Alle afspraken die we via Peru-online gemaakt hebben worden uitstekend nagekomen. Al het beloofde vervoer komt netjes op de afgesproken tijd of zelfs aan de vroege kant. De lijndiensten van de bussen zijn niet geheel op tijd, maar dat hadden we ingecalculeerd. Hier en daar moeten we vervoer van en naar het busstation zelf regelen. Het blijkt erg simpel te zijn om een taxi te regelen. Je moet van tevoren de prijs afspreken, en vervolgens houdt de chauffeur zich daar dan keurig aan. We zijn door onze allereerste taxichauffeur voorgelicht over wat een redelijke prijs is. In Lima lagen de prijzen overigens hoger dan in de streken waar we nu zitten. In vergelijking met Nederland zijn de taxiprijzen onvoorstelbaar laag. Vier personen met volledige bagage vervoeren gedurende 10 tot 15 minuten kost omgerekend ca. 2 euro!

Over de hotels:
De hotels zijn goede middenklasse hotels. We hebben steeds eigen badkamers die schoon en netjes zijn. Hetzelfde geldt voor de ruime kamers. De ontbijten bieden verse broodjes, boter, jam en gebakken eieren of roereieren, met vers vruchtensap, koffie, thee of melk.

Zoals gezegd vinden we het erg leuk hoe jullie op onze reisverhalen reageren! Blijf vooral reacties sturen!

• 25 Juli 2009 - 20:30

Rob En Elly:

Hoi 4 J's
    Volgens ons amuseren jullie je daar prima. Groot gelijk!
    Die vliegtocht boven die "lijnen", lijkt ons fantastisch. We zijn nu alweer benieuwd naar de foto's.
    Knap van Jelle en Jasper om zo'n zandduin op te klauteren. Zal niet meevallen in dat mulle zand.
    Groetjes Elly en Rob

• 25 Juli 2009 - 20:53

Eduard En Ingrid:

Lieve J's
    Jullie gezamenlijke verslagen verslonden zoals je een verdiende Duvel consumeert. Hulde voor zoveel gemeenschappelijke journalistieke begaafdheid! "Relaxen aan een oase": wat een tot de verbeelding sprekende aanhef. De exotische foto's spreken boekdelen. We hopen dat jullie zolangzamerhand over alle jetlag en andere ongemakken heen gegroeid zijn want de grote inspanningen komen naderbij, vergelijkbaar met de Mont Ventoux die vandaag de Tour teisterde. Geniet ze!
    Veel liefs, E&I

• 26 Juli 2009 - 19:56

Annemarie:

Hallo Jtjes,

Zo, wij zijn net terug uit La Douce France en ik heb met genoegen jullie verhalen in een ruk gelezen. Het is net een boek! Geniet van al het moois en blijf vooral van die sla af!
    Vandaag heeft trouwens Contador(natuurlijk) de tour gewonnen en voor de rest is niets veranderd.
    Bij de WK zwemmen in Rome zijn de NLmeisjes trouwens wel in record naar NR. 1 gezwommen!
    Verheug mij al op nieuwe verhalen, het brengt de wereld dichterbij!

Liefs, Annemarie

• 26 Juli 2009 - 20:46

Monique:

Hallo allemaal,
    Zover weg, en toch zo dicht bij.We zijn net terug uit de Alpen, maar vanaf nu "worden jullie gevolgd".Het klinkt goed, geen hoogte ziekte? Hoe hoog zit je?
    Geniet van mekaar en het land, en tot horens.
    Monique.

• 27 Juli 2009 - 14:30

Peter:

Jeannette, bedankt voor de beantwoording van mijn vraag en al die andere vragen. Een heerlijke oase daar in (de omgeving van) Ica. Dank zij jullie foto's en verhalen genieten we mee van al het moois en alle wetenswaardigheden. Goede reis verder, Paula en Peter

• 28 Juli 2009 - 10:24

Fred Koene:

Geweldig om op deze manier jullie reis te volgen.

Die oase is ook te gek, laat me denken aan een oase die wij jaren geleden in Israel bezochten.
    Groetjes van ons allen bij AN.