500 km per uur en de non uit Caprarola - Reisverslag uit Lima, Peru van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu 500 km per uur en de non uit Caprarola - Reisverslag uit Lima, Peru van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

500 km per uur en de non uit Caprarola

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Juli 2009 | Peru, Lima

Om 3.30 u trekken we thuis de deur achter ons dicht en om 17.30 uur zwaait in Lima de gietijzeren poort van ons hotel open. We zijn 21 uur onderweg geweest en hebben 10.728 km afgelegd. Dat zijn 500 km/u. Niet slecht wat!

De vliegreis verloopt heel ontspannen, ook al vanwege de relaxte crew. Onze stewardess laat zich helpen door een Nederlands-Peruaans jongetje dat ijverig snacks uitdeelt. De gezagvoerder (of is het de oppersteward) deinst er niet voor terug om vlak voor de landing via de algemene intercom alle passagiers, toch zo'n 300 man, op te roepen om zich heen te kijken of ze de mini Boeing die Alvin cadeau heeft gekregen toevallig zien want die is hij kwijt. 'And he is very disappointed about it'.

Jelle en Jasper hebben net de hun toegewezen stoelen achter ons geruild met een Zweeds echtpaar dat gescheiden zat van hun zoontje als zich een Peruaanse non meldt voor de stoel bij het raam naast Jeannette. Tot mijn verbazing begint ze meteen het woord te voeren … in het Italiaans. Dat treft! Hoe het verder gaat zal Jeannette beschrijven.

De van oorsprong Peruaanse non blijkt al 23 jaar in Italië te wonen en werkt als onderwijzeres op een kleuterschool in Caprarola. Caprarola bevindt zich niet ver van Bolsena en wij kennen het van vakanties, met name van het imposante Palazzo Farnese. Haar verbazing is groot! Ze blijkt te behoren tot de orde van de Augustinessen, die een groot bolwerk hebben in de indrukwekkende kerk in Montefiascone, aan het meer van Bolsena, ons eveneens goed bekend. Ze beschrijft hoe ze op haar 17e “tot de heer” is geroepen en rond haar 25e naar Italië is vertrokken, waar ze niemand kende en de taal niet sprak. Nu, 23 jaar verder, spreekt ze vlekkeloos Italiaans, werkt ze naar haar zin en heeft ze veel vrienden en bekenden. Haar familie woont in Cuzco, in Peru en ziet ze maar eens in de 4 jaar, want meer dan 1 maand vakantie per 4 jaar heeft ze niet. Als ze hoort dat wij ook een paar dagen in Cuzco zullen zijn, vraagt ze meteen naar ons hotel en naar de exacte data. Ze wil ons op komen halen voor een rondleiding door de streek. Wij krijgen het adres en telefoonnummer van haar 68-jarige moeder, bij wie ze in Cuzco gaat verblijven. Ook wil ze graag ons adres in Nederland, voor als ze nog eens een trip naar Holland gaat maken. Ze blijkt een erg eigentijdse non te zijn, in bezit van gsm en digitale camera. We laten een foto van ons drieën maken door de aardige stewardess.

In Lima maken we kennis met de garúa, een beruchte motregen die valt uit dichte grijze mistwolken.
Hotel Buena Vista is charmant, hoewel het uitzicht wat tegenvalt. Het ligt middenin de drukke zakenwijk Miraflores. Wij krijgen de bruidsuite toegewezen die een met tegels geplaveid portaaltje heeft en zachtjes krakende houten vloeren. Wij zullen er niet lang van genieten; de slaap roept.

• 21 Juli 2009 - 13:16

Desirée:

Hoi Jeannette, wat leuk om jullie 1e échte berichtje te lezen. Jammer dat jouw gsm geen ontvangst heeft, maar zo kan ik je toch nog een SUPER leuke gezellig vakantie wensen met je gezin. Leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, met hun levensverhalen, ervaringen enz, toch? Je zult vast nog een heleboel gaan meemaken. Ik zal jullie reisverslagen dan ook met plezier lezen, voelt ook een beetje als vakantie :-) groetjes vanuit Margraten

• 21 Juli 2009 - 14:25

Peter En Paula:

Hallo 4J's,
    Ik sluit mij aan bij Desirée's reactie: leuk om jullie 1e tussentijdse reisverslag te lezen. Desirée die Paula's haar zo mooi gekapt heeft op onze trouwdag 16-8-1997, bij deze ook gegroet!
    4J, leuk dat jullie nu al iemand uit het land kennen en dat zij jullie ook nog een rondleiding in haar moeders streek gaat geven. Ook een leuke foto, die van jullie 4 koppies in de 4 windstreken. Een heel prettige reis verder en wij genieten graag met jullie mee. Groetjes van Paula en Peter

• 21 Juli 2009 - 14:40

Zus:

Lieve Jees,
    Wat een giller zeg die non uit Caprarola, zou zij ook een bedevaart hebben gemaakt naar Isola Bisentina? Ik hoor het nog wel als jullie haar weer ontmoeten. Jullie zien er nog patent uit Jeannette en Jaap. Dit eerste verhaal is al geprint en gepost voor ons moeder, die zal er van smullen!
    X Renate

• 21 Juli 2009 - 18:41

Marga:

De reis is kennelijk al gezegend, kan niet meer stuk dus!!!
    Een hele fijne vakantie allemaal en ik kijk uit naar het volgende verslag.

• 21 Juli 2009 - 19:04

Franzi Vossen:

dag allemaal, ongelooflijk zo ver weg en zo snel al een leuk verslag met foto. zo te zien hebben jullie er zin in en zuster clara ook. ik heb jullie sleutel aan ger overhandigt, en ze houdt onze huizen in de gaten. mooi toch? wij vertrekken morgenvroeg en laten over een week weer iets van ons horen.
    groetjes franzi.

• 21 Juli 2009 - 20:15

EMMP:

Prima, goed gearriveerd. Dus de eerste hobbel genomen. Leuk, zo'n ontmoeting in het vliegtuig. En blijkbaar stond de man met de kaartjes er toch, Jasper! Hoop dat jullie fris wakker worden en goed op reis gaan. Wij gaan morgenochtend (woensdag) op reis. Zou best eens kunnen dat wij ook in de motregen aankomen, het schijnt nu te regenen in Oslo. Welnu, Bon Voyage, en als we verbinding hebben lees ik graag verder!

• 21 Juli 2009 - 20:22

Ivonne En Walter:

Wat een trip zeg.Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en op naar het volgende avontuur. Ik ga trouw jullie reisverslag nog lezen maar helaas niet voor lang. vertrek as zondag naar Italie

• 22 Juli 2009 - 12:13

Elly En Rob:

Hallo JJJJ
    Fijn , dat jullie heenreis goed is verlopen en meteen al goede contacten heeft opgeleverd . Altijd leuk ! En straks een goede gids die ook nog eens betrouwbaar MOET zijn . Geweldig !!
    Erg leuk , zo'n reisverslag . We zijn nu al benieuwd naar de volgende afleveringen .
    Fijne vakantie!!
    Elly en Rob