Incaruïnes en mensen die je lastigvallen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Incaruïnes en mensen die je lastigvallen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Incaruïnes en mensen die je lastigvallen

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Familie

04 Augustus 2009 | Peru, Cusco

Twee weken lang zoveel indrukken opdoen en zo vroeg opstaan begint vooral papa en mama wat op te breken. De afritsbroek van papa is zoek, de laptophoes kunnen ze niet vinden en er zijn nog een aantal dingen mis die ik vergeten ben. Ze verschijnen met slaperige hoofden aan de ontbijttafel.

We gaan opnieuw Cusco bekijken. Behalve de gewillige dames die je massages aanbieden, zijn er ook oude vrouwen met mutsen en truien van alpacawol die ze je graag aan willen smeren, jongens met ansichtkaarten of schilderijen van olieverf, andere jongens met snoep of schoenpoetsers die je voortdurend lastig vallen. Behoorlijk vermoeiend allemaal.

Je kunt hier aan een pas komen waarmee je allemaal parken en andere bezienswaardigheden in kunt, maar die blijkt meer dan 30 euro per persoon te kosten, wat voor Peruviaanse begrippen erg duur is. Die laten we dus maar voor wat hij is. Dan bezoeken we de kathedraal aan het Plaza de Armas, waar nog twee kerken aan vastzitten. Die is wel mooi, en wat opvalt is een schilderij van het Laatste Avondmaal waarbij ze volgens ons gidsje de apostelen een indiaans uiterlijk hebben gegeven, maar wat wij niet zo opvallend vonden. Wel stond er als maal iets dat op cavia, de nationale delicatesse lijkt maar dat eigenlijk een woestijnhaas (chincilla) was. Een van de kerken viel op door een gouden altaar, dat wat weg had van het altaar in de kathedraal in Sevilla. Er was ook nog een beeltenis van een zwarte Christus aan het kruis.

Cusco was indertijd de hoofdstad van het grote Incarijk en betekende in de Quecha-taal 'navel van de wereld'. De stichter van het rijk, Manco Capac, die volgens de legende samen met zijn vrouw is opgestegen uit het Titicacameer, heeft in de 12e eeuw Cusco gesticht als hoofdstad van een nieuw rijk. Het Incarijk breidde zich uit en op zijn hoogtepunt, in de 15e eeuw, strekte het zich uit vanaf het huidige Venezuela tot halverwege Chili. De toenmalige leider van het rijk liet Cusco half afbreken en opnieuw opbouwen door ongeveer 20000 indianen die als dwangarbeiders werden gebruikt. In 1533 kwamen de Spanjaarden Peru binnen en werd Cusco geplunderd en veroverd. De Spanjaarden breidden de stad uit en bouwden op fundamenten van de Inca's, waar nu nog steeds wat van te zien is. De Spanjaarden konden echter minder goed bouwen dan de Inca's want bij een grote aardbeving in 1650 stortten de gebouwen die door de Spanjaarden waren gebouwd als kaartenhuizen in elkaar. Totdat Machu Picchu werd (her)ontdekt in 1911, was er in Cusco niet veel te beleven. Dit veranderde halverwege de twintigste eeuw en nu is het een plaats die geen enkele toerist die Peru bezoekt, overslaat.

Waarom was het rijk van de Inca's nou zo bijzonder?
Ten eerste omdat ze in een relatief korte periode van ruim 300 jaar een rijk ter grootte van Mexico veroverd hebben. Verder hebben ze een uitgestrekt wegennet ontworpen en hebben ze betere gebouwen gebouwd dan de Spanjaarden, want bij de aardbeving van 1650 zijn de overgebleven gebouwen van de Inca's wel blijven staan. De Inca's hebben geen geschriften achtergelaten, waardoor het rijk iets mysterieus heeft.

In Cusco zijn er, net als op veel andere plaatsen in Peru, ook Incaruïnes overgebleven. Bovenop een heuvel zijn uitgebreide overblijfselen van vestingwerken (genaamd Sacsayhuaman) en andere gebouwen met een militaire functie. Sommige stenen zijn volgens het boekje vijf bij vijf bij twee meter en wegen 160.000 kg. Zulke grote kunnen wij niet vinden, maar het komt erbij in de buurt. Vanaf de ruïnes heb je ook prachtig uitzicht over de stad. Hier in de buurt is ook een kleinere versie van het beroemde beeld van Jezus die zijn armen spreidt in Rio de Janeiro. Daar ga ik op de foto met een lama. (volgt later)

We bekijken het Plaza San Francisco, dat niet zoveel toevoegt. Daarna laat Jelle zich een kostuum aanmeten en neemt hij een massage die hem is aangeboden door een aantrekkelijke meid, maar wordt uitgevoerd door haar moeder van tegen de 60.

• 05 Augustus 2009 - 06:20

Monique :

Lekker genept Jelle...., maar voor Wieteke fijn om te horen.Bedankt voor je mooie verhaal Jasper, en ben je nu extra lief voor je ouders? Nog veel plezier!

• 05 Augustus 2009 - 08:09

Eduard En Ingrid:

Een beginnersfout Jelle, dat mag een intelligente student toch niet overkomen...We kunnen goed begrijpen waarom Pa en Ma een beetje stoffig worden, voor ons lezers in het verre thuisland is alle informatie al nauwelijks te bevatten. Goed dat jullie mee zijn gegaan junior J's, ondersteuning van die niet meer zo jonge oudere jongeren lijkt me geboden !
    Veel liefs.
    Eduard en Ingrid.

• 05 Augustus 2009 - 09:17

Marga:

Even een dipje Jeannette en Jaap? Na zoveel indrukken is dat niet gek natuurlijk. En Jelle...je had t kunnen weten... Ik geniet van al jullie belevingen en kijk alweer uit naar morgen.
    Groetjes

• 05 Augustus 2009 - 10:49

Tante:

Nu pas moe, valt me mee met zo'n pittige studiereis! Is zo'n massage niets voor jou Jasper en dan met een betere onderhandeling vooraf natuurlijk! Hoe werden die immens zware stenen verplaatst, zoals bij de Grieken?
    Het dagelijkse printje voor oma en opa gaat nu tijdens mijn lunchpauze weer in de brievenbus,

X Renate

• 05 Augustus 2009 - 11:39

Wieteke:

Haha slim hoor Jelle:P
    Jasper jij hebt daar natuurlijk alle genante informatie over, dus ik hoor je nog wel een keer uit!!

Mooi trouwens dat jullie nog steeds een beetje last hebben van de jetlag, scheelt weer voor de terugreis.

Veel plezier nog!
    Liefs Wieteke

• 05 Augustus 2009 - 17:31

Cees En Ine:

Beste allemaal,

het blijft een genot om jullie verslagen te lezen. Waar ik (Ine) vooral ook van geniet zijn jullie fantastische foto's. Zijn ze allemaal zo mooi? Geniet nog met volle teugen van jullie reis...en...uitrusten kunnen jullie thuis.
    Cees en Ine

• 05 Augustus 2009 - 20:19

Peter Vossen:

Hallo Jasper,
    Het is maar goed dat jij niet onder de brug bent gaan slapen in Lima. Wie zou er anders op de familie moeten letten? Een vader en een moeder die slaap tekort komen en dingen beginnen te vergeten en een broer die in de val van mooie neisjesogen trapt!
    Mijn complimenten trouwens voor de verslagen die jij maakt (en de anderen ook wel een beetje!). Ik krijg elke dag een tweeslachtig gevoel: van de ene kant is het wel afzien maar van de andere kant zien en beleven jullie wel ontzettend veel!
    Hier in Munstergeleen valt er zoal gewoonlijk niets bijzonders te beleven. Alles is er rustig, tenminste als het alarm op het huis van Celis niet afgaat. Dat is al een paar keer gebeurd, nu zij op vakantie zijn en een keer begon het 's morgens om half zes en duurde het tot in de middag voordat een monteur het euvel verholpen had. Die dag waren wij ook vroeg op de been!
    Geniet nog maar van al het bijzondere dat jullie te zien krijgen en de groeten aan de andere J's! Peter

• 05 Augustus 2009 - 20:39

Annemarie:

Bah, 'k moet tot 8 uur werken terwijl het buiten 30 graden is! Snel naar huis en mijn favoriete boek lezen! Het heet "4maal in Peru" en is geschreven door Sysco. Prachtige reisverhalen met foto's om van te smullen! Alsof je er zelf bij bent....

Liefs, Annemarie

• 06 Augustus 2009 - 13:54

Peter:

Ho ho ho ho 4J,
    Bespeur ik daar ineens leeftijdsdiscriminatie? Paula is 63 en geeft diverse ex-collega's 1x in de 2 weken een stoelmassage op het werk en die mensen zijn daar blij mee omdat het hun nek, schouders en rug heerlijk ontspant. Jelle, hoe voelde de massage aan? Is een goede massage niet ook aan te bevelen voor je vermoeide ouders? Ja ja, het is wat die rondreisvakanties, wat een ellende dat vroege opstaan. En dan die armoede, dat gebedel. Ik zie dat jullie over 8 dagen pas weer thuis komen. Dus nog even volhouden. Sterkte en veel plezier verder. En blijf ons op de hoogte houden zoals wij, verwende thuisblijvers, van jullie gewend zijn.
    Hartelijke groeten van Peter, mede namens Paula

• 07 Augustus 2009 - 05:02

Elly En Rob:

Hoi 4 J's,
    Een beetje late reactie,deze keer. Sorry!
    Weer een erg mooi verslag,deze keer. Het geeft een prima beeld van waar jullie mee bezig zijn.Ik denk wel dat jullie , na thuiskomst , een tijdje nodig hebt om alles te verwerken. En om weer een beetje tot rust (en uitslapen)te komen.
    Vol verwachting kijken we weeer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, Elly en Rob