Blyde river, God's window en impala's - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Blyde river, God's window en impala's - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Blyde river, God's window en impala's

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

20 februari

Tweeënveertig graden hebben ze voorspeld vandaag (zaterdag). Daarom gaan we al vroeg uit de veren. We krijgen van Conrad in Hazyview een prima Engels ontbijt voorgeschoteld. Dan gaan we de Panoramaroute rijden. Die gaat langs een reeks van uitzichtspunten. Eerst gaan we naar Pilgrim's Rest; een dorpje in oude stijl dat wat aan een openluchtmuseum doet denken, maar wel nog steeds wordt bewoond. Het is vrij toeristisch, vandaar ook de bewoners die je allemaal prullaria willen aansmeren. Ze hebben er vijf musea die de voormalige goudmijnen laten zien, oude auto's (onder andere een Ford uit de jaren '20 en een soort pick-uptruck die op stoom reed!), een Victoriaans huis en een drukkerij. Als we terugkomen bij onze auto blijkt een stel jongens onze auto ongevraagd te hebben gewassen, waar ze wel graag 160 Rand (een euro of 9) voor willen vangen. Het is hier wel Afrika.

Dan rijden we naar de Panoramaroute, die ligt aan de Blyde River Canyon (Blijde rivier). Ook stroomt de Treur River door hetzelfde gebied, maar die heeft een minder indrukwekkende canyon uitgesleten. Misschien dat ie daarom een minder goed humeur heeft.

Aan de Panoramaroute ligt om de zeven à acht kilometer een uitzichtspunt, met indrukwekkende namen als de Pinnacle, God's Window, de Bourke's Luck Potholes en Three Rondavels. Het zijn stuk voor stuk erg mooie en indrukwekkende plaatjes. De Potholes zijn vooral erg mooi omdat het haast De Grand Canyon in het klein is; het is allemaal goed te belopen en te overzien. De waterstand van de Blyde River is lager dan normaal vanwege de droogte; goed te zien omdat onder de normale waterstand geen roest is afgezet. Daaronder is de steen zwart, daarboven rood. Na ons laatste uitzichtpunt verdwijnt de zon voor vandaag definitief achter een wolk. Goede timing dus! Overigens is het, waarschijnlijk omdat we wat hoger zaten, de hele dag niet warmer geweest dan 'slechts' 37 graden.

Via tien kilometer over een onverharde weg komen we aan bij ons Game Reserve (Thornhill Safari Lodge); dat ligt net voor het Krugerpark; daar leren ze ons hoe we wilde dieren kunnen spotten. In het Game Reserve, onderweg naar onze lodge, komen we al wilde zebra's, impala's en struisvogels tegen. 's Avonds gaan we erg prettig eten in de lodge in Asterix-en-Obelixopstelling, met kampvuur in het midden. Morgen gaan we eerst lopend, en later met auto wild spotten. Wellicht dat we dan ook antwoord kunnen geven op die eeuwige vraag: zijn zebra's nou wit met zwarte strepen, of zwart met witte strepen?

Jasper

• 21 Februari 2016 - 12:10

Rob:

Leuk geschreven Jasper.
    Overigens, ik weet het antwoord op die euwige zebravraag, maar daar wil ik wel negen Eu voor ..

• 21 Februari 2016 - 16:08

Hanneke:

Leuk, Jasper. En vooral grappig dat je jouw studie niet los kunt laten, met je betoog over de waterstand. ;-)
    Vraagje: hebben jullie die 160 Rand nou gedokt?
    Heel veel plezier en succes met wilde dieren spotten. Super!

• 21 Februari 2016 - 16:25

Franzi Vossen:

Dag Jasper, ik zou me niet zo druk maken over de zebra's! Geniet met volle teugen van dit avontuur en laat lekker alles op je inwerken. Geweldig zo'n reis !!!
    Groetjes franzi vossen.

• 21 Februari 2016 - 16:53

Paula:

Wat geweldig allemaal! doet ons denken aan de Senegal reis die we in januari maakten.
    Geniet lekker van jullie avontuur.
    Lieve groetjes,
    Paula

• 21 Februari 2016 - 17:03

Peter Jong:

Hallo Jeannette-Jaap-Jelle-Jasper, jullie waren even aan mijn aandacht ontsnapt (mailtjes een paar dagen niet gelezen) en jullie zijn gevlogen. Was de vertrektijd op donderdag 18 februari naar Johannesburg 10:33 uur conform het gemiddelde in de week er voor? En over welke landen ging jullie vlucht? Jaap had het de avond voor jullie vertrek al spannend gemaakt.
    Ja, zoals jullie merken heb ik vandaag bij jullie aangehaakt en heb ik 2 eerdere reisverslagen van jullie ingehaald. De temperatuur bij jullie is in die paar dagen tijd al flink opgelopen. En dat was niet nodig, nu jullie de Big Five al zo snel hebben gespot bij het geldwisselkantoor.
    Ik adviseer jullie om de treurige rivier links te laten liggen (of wellicht beter rechts vanwege het links rijden) en de blijde rivier te volgen. En ik dank jullie voor jullie reisverslagen en foto's.
    Goede reis, veel plezier en veel moois gewenst vanuit een fris en winderig Alphen a/d Rijn door Peter.

• 22 Februari 2016 - 00:16

Renate:

Spannend allemaal, ben benieuwd naar het groot wild! Ook groetjes van Oma, we hebben een safari over de Posbank gemaakt.