Fietsen, Full Moon en snorkelen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Fietsen, Full Moon en snorkelen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Fietsen, Full Moon en snorkelen

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Juli 2011 | Thailand, Bangkok

Vandaag weer aangekomen in Bankok. De afgelopen drie dagen zijn we op het eiland Koh Pagnan geweest. Daar was gisteren de Full Moon Party, een maandelijks terugkerend feest waar afhankelijk van het seizoen 20 tot 30 duizend man op afkomen. Was erg vol inderdaad, maar wel erg leuk om meegemaakt te hebben.

Laat ik nog even beginnen bij de donderdag. Er was de mogelijkheid om een georganiseerde fietstocht van een ochtend te doen. Dat begon al om zeven uur, wat reden was voor sommige reisgeoten om het te laten schieten. Er bleven er maar twee over, Geeske en ik. We zijn in een tuk-tuk naar het beginpunt gebracht, waarvandaan in groepjes, met twee gidsen, de fietstocht door Bankok zou beginnen. Op deze georganiseerde fietstocht komen, niet zo verwonderlijk, bijna alleen Nederlanders af. Wij zaten in een groepje met zes andere Nederlanders.

In het begin gaat het allemaaldoor het centrum, door smalle steegjes, en steeds draaien en keren, wat een beetje vermoeiend is. Je komt steeds een dikke weg tegen, die je dan moet oversteken bij een zebra. Na ongeveer een uur kwamen we bij de rivier, waar alle fietsen op een boot werd geladen en we gebracht werden naar een rustiger deel van de stad. Dat ging over bruggetjes, over slootjes en beekjes. Ook zijn we nog in Chinatown geweest, dat heel anders aandoet dan de rest van Bankok.

Het was ook erg leuk om verhalen te horen van de groepsgenoten. Er was een moeder met drie kinderen die pas twee dagen in Thailand waren aangekomen, een jong stel die er net zo lang waren en een ander stel die eigenlijk op doorreis warn naar Vietnam.

Die middag zijn we vertrokken met de nachttrein naar Surat Thani, een havenstad waarvandaan een ferry vertrok naar het eiland Ko Pangnan. We hebben tot nu toe drie verschillende nachttreinen gehad, een met een soort open coup'es, twee met een doorlopend gangpad waarbij ze de bankjes konden ombouwen tot bedden. Erboven kwam dan nog een bed tevoorschijn. Het slapen in die treinen ging steeds beter, bij de derde slep iedereen prima. Jammer alleen dat we er deze keer al om 6 uur uit moesten.

Het hotel is geweldig! We zitten pal aan het strand en het ziet er net zo uit als altijd op tv. De stranden zijn wit en er zijn palmen. Jammer alleen dat de zon niet schijnt. Het waait en halverwege de middag gaat het nog regenen ook.Gelukkig werd het 's avonds weer droog en hebben we verse vis uit de zee gegeten. Je kon kiezen tussen Red Snapper tonijn. De laatste werd voor onze neus schoongemaakt, erg leuk om te zien. Wist eigenlijk niet dat een tonijn zo groot is!

's Avonds een feestje ter voorbereiding op de Full Moon Party van zondag. Er is een acrobaat die kunstjes uithaalt met brandende fakkels. Ook erg leuk om te praten met andere toeristen. Er waren onder andere Australiers, Israeliers en een paar Engelsen.

Zaterdag niet veel gedaan, ongever de eerste dag dat we dat kunnen zeggen van de vakantie. Een massage, een rondje op een jetski (erg duur) zijn voorbeelden van dingen die we hebben gedaan. Verder hebben we op het strand gelegen, waar de zon steeds verwoede pogingen deed om door het wolkendek heen te komen. Daardoor was het wel erg verraderlijk en zijn we toch bijna allemaal verbrand.

Zondag hebben we een snorkelexcursie gedaan, was wel erg leuk, hoewelhet mij wat moeite koestte op een goed passende bril te vinden. Er lekte steeds water doorheen. Jammer genoeg hebben we maar een keer echt kunnen gaan snorkelen buiten de kust, direct aan de kust was niet veel te zien.

Jammer genoeg zijn we nu alweer aan het einde van de vakantie. Nu zijn we in Bankok en morgen nemen we het vliegtuig terug naar huis.

• 18 Juli 2011 - 18:31

Peter Vossen:

Even heb ik niet op kunnen letten en dan heb jij alweer van alles meegemaakt!
    Na die fietstocht door Bangkok moet Wageningen straks een makkie zijn voor jou.
    Goed dat je in Nederland niet elke dag met de trein hoeft, nu het slapen je steeds beter afgaat tijdens de reis. Maar slapen tijdens colleges is natuurlijk nog veel erger.
    Jammer dat je avontuur er weer bijna opzit maar met de foto's op de laptop kun je straks je belevenissen weer fris voor de geest halen. Nuet te veel aandikken!
    Goeie reis en tot ziens in Munstergeleen.

• 18 Juli 2011 - 18:38

Je Pa:

Tjonge jonge, wat hebben jullie veel beleefd!! Volgens mij heb je maar een fractie beschreven.
    Het is spijtig dat jullie al weer naar huis moeten, maar vermoedelijk ben je dringend toe aan een paar weken rust.
    Dat fietsen door Bangkok moet een bijzondere belevenis zijn geweest, weer eens wat anders dan Limburgse heuvels.
    We hebben gisteren nog warm aan je gedacht toen het ook hier toevallig ook volle maan was. (Of geen toeval?) We wensen je een hele goed thuisreis. Sterkte met de lange vlucht!

• 18 Juli 2011 - 19:12

Franzi:

dag jasper, je hebt een interessante, avontuurlijke, actieve en mooie reis achter de rug. wat gaat dat allemaal snel. morgen vlieg je al weer terug naar nederland. nou ik kan je zeggen het lijkt hier wel herfst wind en regen en volgens erwin krol blijft dat de hele week nog. maar jij kunt lekker nagenieten van een heel biezondere en welverdiende vakantie en je hebt nog weken de tijd om uit te rusten voordat het "zware" studentenleven begint. jasper bedankt voor je leuke en informatieve verslagen, ik heb er van genoten.
    groetjes franzi.

• 18 Juli 2011 - 19:28

Renate:

Net terug van mijn tuinenreis uit Engeland blijk ik niets te hebben gemist! Stoer dat je toch bent gaan fietsen, best lastig over die bruggetjes herinner ik me, maar Chinatown niet. Ik ben jaloers!
    Ik wens je een hele goede reis terug en ben benieuwd naar je verhalen tussen de regels door....

• 18 Juli 2011 - 20:12

Jeannette/mama:

We hebben uitgebreid kunnen genieten van je mooie verhalen. Volgens mij smaakt deze reis alleen maar naar meer verre reizen en avonturen beleven. Heerlijk dat je er zoveel plezier aan beleeft. Hopelijk valt de terugreis mee en kun je een beetje slapen in het vliegtuig, zodat je niet helemaal uitgeput op Schiphol aankomt!

• 20 Juli 2011 - 15:27

Peter Jong:

Paula en ik waren je even vergeten. Vorige week waren we op vakantie in Noordwijkerhout. Vlak daarvoor hebben wij Bijou moeten laten inslapen. En ik kwam met een lichte keelontsteking en verkoudheid terug. Het gaat nu gelukkig langzaam beter. Ik heb net al je reisverslagen gelezen. Je hebt mooie dingen gezien, gedaan, beleefd en ervaren. Wij zijn destijds (in 2002) ook in Bangkok begonnen (3 dagen, o.a. fietstocht door de khlongs, longtailboat over de Chao Phraya-rivier, voetmassage, floating market). Daarna met de bus naar Kanchanaburi, brug over de rivier de Kwai, een stukje met de trein over de dodenspoorweg (begraafplaats + museum), verder naar Ayuthaya (historisch park), Sukhothai (riksja-avond-fietstochtje), Chang Mai (geen trekking, maar wel Wat Phra Singh-tempel en met jeeps naar een bergdorp en met een boot naar Laos, naar een rijstplantage en zo'n olifantenshow en -rit, een tochtje met bamboevlot). Met de nachttrein terug naar Bangkok en vandaar met de bus naar de kust voor een paar dagen rust. Hopelijk heb jij de afgelopen weken net zo genoten als wij 9 jaar geleden. Tenslotte: WELKOM THUIS toegewenst door Paula en Peter

• 21 Juli 2011 - 17:48

Geeske:

Hey Jasper,

Ik heb net al je reisverslagen gelezen: leuk! Ik heb alle details die ik was vergeten gelijk toegevoegd aan mijn reisverslag ;) Ben je alweer een beetje bijgekomen van de reis?

Groetjes,

Geeske