Longtailboot, nachttrein en koken in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Longtailboot, nachttrein en koken in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Longtailboot, nachttrein en koken in Chiang Mai

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 Juli 2011 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag hebben we Bankok achter ons gelaten en zijn we aangekomen in Chiang Mai. Gisteren hebben we eerst nog een tocht gemaakt met een longtailboot, over de rivier in Bankok. Dan zie je ook de andere kant van de stad: mensen die in hutjes langs de rivier wonen en duidelijk erg weinig hebben. Arme mensen in bootjes je spullen proberen te verkopen, waarbij jew kunt zien dat ze op die manier een boterham (misschien eerder een bakje rijst) bij mekaar proberen te sprokkelen. Ook erg mooie natuur. We maken een stop bij de slangendierentuin, waar ook andere dieren leven. Die worden in hele kleine hokjes gepropt en hebben duidelijk een heel saai leven. We hebben een foto gemaakt van een aapje, die we gaan opsturen naar Stichting Aap. Ook een show gezien met slangen, wat vrij spectaculair was.

Daarna weer terug naar Khao San Road, waar we weer de stalletjesd afgaan. Op vijf uur kwam de transfer naar het station om de nachttrein te newmen naar Chiang Mai. Om klokslag zes uur staat opeens iedereen op en schalt het Thaise volksliede door de luidsprekers. Schijnt hier gewoonte te zijn om twee keer per dag het volkslied te spelen tewr ere van de koning.

De trein is gelukkig airconditioned. Die slaat allen in de loop van de nacht een beetje door: 's ochtens is het vrij koud in de trein. In de trein kun je slapen; hij bestaat uit stapelbedden met twee bedden in elke coupe. We raken in gesprek met een conductrice die zeven dagen per weep elf maandan per jaar non-stop op en newer reist tussen Bankok en Chiang Mai. Haar salaris bestaat uit fooien van reizigers die ze ophaalt met drinken en ontbijt brengen. Erg schrijnend.

Vandaag in Chiang Mai eerst langs het zwembad gelegen (dat hoort bij het hotel). Daarna hebben we een kookworkshop gekregen, erg leuk, omdat je op een Thaie manier leert koken. We zitten in een groepje met twee Belgen, en gaan eerst met een Thaise mevrouw naar de markt. Daar krijgen we het een en ander uitgelegd over Thaise kruiden.

Dan mag je gaan koken. Dat gaat in groepjes, nadat je een keuze hebt gamaakt uit een menu. Die groepjec zijn uitsluitend toeristen (vrij logisch). Een Thai doet het snijwerk voor bij zichzelf en dan mag je het nadoen, maar bij de meeste gaat dat ongeveer vijf keer zo traag. Verder was het eten wel vrij lekker, hoewel bij de laatste gang opeens op een zeker moment iets gepeperds aan ons gerecht was toegevoegd waardoor je het gevoel kreeg dat je vuur aan het eten was.

's Avonds over de nachtbazaar rondgestruind. Morgen gaan we een driedaagse trekking doen, waarbij er geen internet aanwezig zal zijn. Dinsdag zullen jullie dus weer van mij horen.

Dan zullen er ook foto's volgen. Een beetje lastig om een pc hier met usb-aansluiting te vinden.

• 08 Juli 2011 - 17:54

Je Pa:

Ha Jasper,
    Ik mis de pikante berichten over je harem. Iedereen die ik vertel (op de tennisbaan bijvoorbeeld, Martin de G) dat je met zoveel dames op pad bent - en nou melden zich ook al de moeders bij je fanclub - is stikjaloers op je. Prachtig is je verhaal over het koken. Je snapt dat me dat wel aanspreekt! De sensatie dat je 'vuur eet', mooi geformuleerd. Overigens, wacht je voor de vuurklap die morgen komt als je naar de wc moet.
    Ik snap dat je enorm geniet! Ga zo door!
    Oma en opa 'lezen' ook mee, van een printje of voorgelezen per telefoon. Je moet de hartelijke groeten hebben.
    Groeten van mama en van mij

• 08 Juli 2011 - 20:59

Franzi:

dag jasper, ik snap het al, jij gaat straks voor jouw medestudenten lekker thais koken, niks macaroni, bruine bonen of hollandse kost. ook leuk voor je vader, kun je met hem wedijveren over jullie kookkunsten. morgen veel succes met de driedaagse trekking en dinsdag lees ik graag weer het vervolg van je verslag.
    groetjes franzi.

• 09 Juli 2011 - 12:28

Renate:

Ik verheug me al op de Thaise maaltijd die je bij me gaat maken als je komt logeren na je reis in augustus. Toko's te over hier in de buurt, dus daar kan het niet aan liggen..ha ha .Ben reuze benieuwd naar je verhalen over het oerwoud en of je daar en bed krijgt of dat je het slechts met een hangmat moet doen, net als ik in Suriname .