Teerhartige lezers: STOP HIER - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Teerhartige lezers: STOP HIER - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Teerhartige lezers: STOP HIER

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Familie

07 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

6 en 7 maart

De zon gaat schuil achter een dik pak wolken (dekkingsgraad 8 om bij Jasper te blijven) maar het is warm genoeg om te ontbijten op ons terras met oceaanzicht. Het is de laatste keer dat we aan 'selfsorg' doen dus maken we zoveel mogelijk proviand op. Voor de poetsdames laten we braaiaanmaakblokjes, een potje authentieke barbecuekruiden en een blik mais 'in brine' achter.

Onze route volgt de N2 naar George, met een kleine omweg via het verlaten strand van Plettenbergbaai en door rommelig Knysna. Landinwaarts over de N12 is het landschap een stuk aantrekkelijker (met de Outeniquapas helaas in de mist).

Oudtshoorn naderend stuiten we op een bord dat aankondigt dat je verderop inlichtingen kan krijgen over een AFTREKPLEK. Gevoelige lezers lezen nu niet verder! Kan je hier leren rekenen? Is sprake van een afwerkplek? Kan je inlichtingen komen aftrekken? Wie het weet mag het zeggen.

Langs de weg zien we kuddes struisvogels. Of moet je spreken van een roedel, een koppel of een zwerm struisvogels. In een belangrijk naslagwerkje lees ik dat in dit gebied 90.000 struisvogels huizen, zijnde 97% van de wereldpopulatie! De struisvogelindustrie bracht de regio grote voorspoed met zijn hoogtepunt in de jaren twintig van de vorige eeuw toen je als modebewuste vrouw niet over straat kon zonder een ferme tooi struisvogelveren op de hoed. Dit gebruik raakte in ongerede met de komst van de auto: de veren pasten niet onder het dak! Tegenwoordig worden de vogels gefokt voor het vlees, het leer en de eieren. 1 struisvogelei = 24 kippeneieren. Weliswaar een cholesterolbom maar een flink gezin kan er gemakkelijk 3 dagen omelet van eten. Van de veren worden tegenwoordig onder meer plumeaus gemaakt, boa's, en tal van affreuze snuisterijen.

Een struisvogel moet je niet kwaad maken, hij kan lelijk schoppen. Hier is een goede tip. Word je aangevallen, ga dan plat op de grond liggen en bescherm je hoofd met je armen. Hij klimt dan waarschijnlijk op je, maar na een paar uur broeden gaat hij zich vervelen en druipt hij af.

Op het menu vanavond bij La Plume Guesthouse staat natuurlijk struisvogelfilet. Tot mijn verrassing is het een malse rode biefstuk en geen wit vlees zoals van kip of kalkoen. Vooraf springbokcarpaccio, een rijkgevulde salade en als dessert een keur aan toetjes.

We hebben een weelderige cottage toegewezen gekregen op het landgoed van La Plume. Geheel voor onszelf. Het zwembad, gevuld met zout water nodigt uit voor een duik. Op ons terras met uitzicht op een weitje met struisvogels spelen we een potje klaverjas. Ik weet nog prima wie er wonnen, maar ik zal het J&J niet nog dieper in wrijven.

De volgende dag maken we kennis met nog een bloeiende lokale bedrijfstak: de struisvogeltoeristenindustrie. Op High Gate Show Farm demonstreert een bejaarde de fabricage van een plumeautje, krijgen we oude en moderne struisvogeleierbroedmachines te zien, mag Jelle mais voeren aan een gulzige mannetjesstruisvogel, Jeannette een babystruisvogel vasthouden en Jasper op eieren lopen. Ik maak foto's. Wat ook niet mag ontbreken is een struisvogelrace, met een mannetje op de rug voor de besturing wat grenst aan dierenmishandeling.

's Middags rijden we over route 62 naar Skeiding Farm bij Heidelberg. Prachtige rit door de Little Karoo, bergachtig, woest en kaal. Onze boerderij ligt op een heuvel met onvoorstelbaar uitzicht. Bij onze aankomst valt een malse bui. We worden hartelijk verwelkomd 'Ha, julle bring reën uit Nederland!' Dat kunnen ze hier goed gebruiken. Wij mogen blijven.

Jaap

• 07 Maart 2016 - 19:27

Simone:

Geweldig verhaal weer, jullie hadden schrijvers kunnen worden.
    We lezen het met veel plezier. Groeten vanuit een sneeuwrijk oostenrijk.

• 07 Maart 2016 - 22:56

Franzi:

Dag Jaap , heel wat te weten gekomen over de struisvogel. Kennen ze daar ook de "struisvogelpolitiek"?
    Groetjes franzi.

• 07 Maart 2016 - 23:22

Jorrit:

Aftrekplek
    Op deze plek langs de weg kun je, inderdaad, even stoppen. Een parkeerplaats, noemen ze het ook wel. Vaak in combinatie met een plek waar je informatie in kunt winnen (de plaatselijke VVV): een inligting aftrekplek.

• 09 Maart 2016 - 17:18

Peter:

Iedereen krijgt het weer dat hij/zij verdient (b)lijkt ook nu weer te kloppen: terwijl wij vrijwel wekenlang tussen herfst en winter hebben gesukkeld, zagen we jullie elke aflevering bruiner worden, maar nu jullie terugreis in het zicht komt, gaan jullie (met ons!) verwend worden met lenteachtig weer en ontsnappen jullie aan de "ontberingen" die wij hebben moeten ondergaan.
    Geniet dus maar zo lang en zo intens mogelijk van de zomer in Zuid-Afrika. Hier kan de centrale verwarming bepaald nog niet gemist worden (ja, ik zal er tijdig aan denken!).