Dorstige dieren en een braai met bijen - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu Dorstige dieren en een braai met bijen - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Familie Syswerda - WaarBenJij.nu

Dorstige dieren en een braai met bijen

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Richards Bay

26 februari

St Lucia

We krijgen vragen over hoe veilig het is om met een auto in een wildpark rond te rijden waar de Big Five rondlopen. Volgens alle rangers kan het prima, mits je je aan een paar basisregels houdt: niet gaan staan, zwaaien, armen of benen uit het raam steken of lawaai maken en zeker niet uit de auto stappen. De wilde dieren zien een auto als een groot geheel waar geen dreiging van uitgaat (mits je niet te hard rijdt en niet recht op ze af rijdt, natuurlijk) en als iets wat niet interessant is om op te eten, want te groot. Dit verandert radicaal als een individu zich losmaakt van het geheel door uit te stappen. Iets wat ons dus ernstig wordt ontraden. Op door wildroosters en hekken beveiligde parkeerplaatsen kun je stoppen om te picknicken en van het toilet gebruik te maken. Wees wel verdacht op stelende apen!

Vandaag begint de dag extreem vroeg: we worden om 5 uur opgehaald bij ons Elephant Coast Guesthouse door ranger Richard voor een dagexcursie per 4x4 wheeldrive met verhoogde zitplaatsen door het Hluhluwe-Imfolozi park (spreek uit alsof je een volle mond hebt: Sjlu-sjlu-wee; dit is een Zuluwoord voor een bepaalde boom), waar de Big Five rondlopen. Vanaf kwart over 6 tot 2 uur 's middags worden we rondgereden door dit landschappelijk erg mooie park. Veel hoogteverschil, veel vergezichten en relatief groen, zeker na het grotendeels verdorde Kruger. Ook hier hebben ze last van droogte, waardoor alle natuurlijke watertjes en kreken opgedroogd zijn. We bezoeken twee zgn. watering holes, waar door pompen water uit de grond omhoog wordt gehaald en op die manier kleine meertjes worden gevormd waar de dieren kunnen drinken. Bij beide watering holes zijn gecamoufleerde observatieposten gemaakt, waar we een aantal dieren kunnen observeren en fotograferen zonder ze te storen. We zien o.a. 3 buffels, een wildebeest (gnoe), 3 olifanten, een familie wrattenzwijn met 6 jonkies en een groepje impala's zich te goed doen aan het water. De impala's laten opeens een alarmkreet horen, waarna de familie wrattenzwijn met veel gespetter het water uitvlucht. Na een poosje besluiten pa en ma dat het loos alarm was, waarna de kleintjes als worstjes naast elkaar op de waterkant gaan liggen. Jaap heeft een associatie met de gebroeders Dalton.

Eerder die dag hebben we al meerdere witte neushoorns gezien, in grotere en kleinere groepjes. Indrukwekkend grote beesten. Op enig moment steken een moeder met kind de weg over en houden stil bij een grote hoop uitwerpselen aan de rand van de weg. Dit blijkt hun toilet te zijn. Rhino's doen altijd op dezelfde plek hun behoefte, aldus Richard. Voor onze ogen maakt moeder gebruik van haar rhino toilet. Proost! Verder leren we vandaag nog dat je giraffes en zebra's vaak bij elkaar in de buurt vindt, omdat ze allebei de leeuw als natuurlijke vijand hebben en elkaar waarschuwen als er leeuwen op de loer liggen. We krijgen vandaag geen leeuwen of luipaarden te zien, maar zijn toch zeer tevreden met het gebodene.

Richard bereidt en passant als lunch een braai (= barbecue) voor ons op een van de picknickplaatsen met daarbij meegebrachte salades en vruchtensap. Het eten trekt de aandacht van stekende insecten die het midden houden tussen bijen en wespen, wat de lunch tamelijk enerverend maakt. Jasper is de enige pechvogel die in zijn nek wordt gestoken.

's Avonds gaan we voor de laatste avond in St. Lucia uit eten, op het verhoogde terras van een visrestaurant op de hoek van de hoofdstraat. We memoreren dat we tot nu toe alle avonden buiten hebben kunnen eten: wat een luxe in februari! Vlak voor het toetje horen we opeens aan de andere kant van het terras de kreet: "Hippo in de straat!" En inderdaad: een nijlpaard van naar schatting 1500 kg kuiert op zijn gemak voorbij, ondertussen grazend van het gras dat langs de straat groeit. Op weg terug naar ons guesthouse komen we er nog eentje tegen die rustig gras loopt te knabbelen. Langzaam rijden we hem in onze auto voorbij. Voor degenen die denken dat we een borreltje teveel ophadden: de foto is het bewijs!

Jeannette

• 28 Februari 2016 - 14:41

Franzi:

Dag Jeannette, geniet lekker van de braai en het buiten eten. Wij hebben net een fikse wandeling gemaakt, dik ingepakt tegen de noord-oostenwind! Gevoelstemperatuur lager........
    Groetjes franzi.

• 29 Februari 2016 - 11:52

Peter:

Iedereen is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen maar als de als ontlastend bewijs bedoelde foto ontbreekt, begin ik toch te twijfelen over het al dan niet te hoge alcoholgehalte van jullie gezelschap. Maar als het maar goed gesmaakt heeft!